... vai kaspicha labotie raksti. Ar šo aizsākam rakstu pārpublicēšanu, kuros labojumus veicis kaspich. Šitas noteikti nebūs pirmais un pēdējais, jo iesūtīts man jau ir arī otrs.
Kas ir Zju? Kāpēc jāsauc palīgā? Atbildes zināsiet, ja regulāri lasiet diskusijas. Kuri nezina, tad Zju un Help (veselas 2 reizes), kā arī savādāki ir bijuši vienai būtiskai tēmai veltīti nosaukumi. Par šo tēmu trokšņi no auto elektrosistēmas audio sistēmā tad arī šis raksts.
Problēmas pazīme
Audio sistēma atskaņo turbīnai līdzīgu troksni, kura frekvence (tonis) mainās atkarība no dzinēja apgriezieniem. Iespējams, arī pavadījums no dažādiem relejiem, it sevišķi ieslēdzot pagriezienu rādītājus, kā arī logu apskalošanas šķidruma sūkņa.
Iespējamie iemesli un risinājumi
I. Barošanas vai lineārie vadi novilkti tuvu un paralēli auto elektroinstalācijai, kas nodrošina labu trokšņu inducēšanos barošanas vados.
R. Pēc iespējas izvairīties no barošanas un lineāro vadu vilkšanas paralēli auto elektroinstalācijai. Krustojumus ar to veikt tikai 90 grādu leņķī. No paša pieredzes varu teikt, ka šo prasību nekad neesmu ievērojis, jo to ir grūti izdarīt, un problēmas nav bijušas. Katrā gadījumā, ķerties klāt vadu pārvilkšanai vajag tikai tad, ja nu nekas cits nav līdzējis.
I. Pielietoti zemas kvalitātes lineārie vadi ar sliktu ekranējumu.
R. Nepirkt lētākos lineāros vadus no apšaubāma tirgotāja un galīgi nepazīstamas firmas. Kādus pirkt, laikam ir skaidrs. Lai gan esmu lietojis arī lētus vadus, un arī problēmas nav bijušas. Arī lineāro vadu maiņu izmēģināt kā vienu no pēdējām, pirms barošanas vadu pārvilkšanas.
I. Skaļruņu pasīvie filtri novietoti tuvu auto elektrosistēmai, jo pasīvajos filtros esošās spoles darbojas kā antenas, faktiski uztver to pašus inducētos trokšņus.
R. Pamainīt filtru novietojumu, vai nu tikai pagriežot savādāk, vai vispār nomainot to atrašanās vietu.
I. Bojātas signāla avota izejas kaskādes sadedzināts to zemes izvads. To parasti izdodas paveikt, aizmirstot pieslēgt masas vadu pastiprinātājam un caur lineārajām ieejām to nobarojot (tad parasti arī dzirdami skaļi plakšķi aparatūras ieslēgšanas vai izslēgšanas brīžos), vai arī nobeigušies barošanas filtru kondensatori (te nu gan aparāts jānes pie kvalificēta meistara), vai arī bojātas pastiprinātāja ieejas kaskādes (ļoti reti sastopams gadījums).
R. Diagnosticēt iemeslu var sekojoši. No sākuma pārbaudām, vai trokšņi ir tikai skaļruņos, kas pieslēgti galvai, vai tikai pastiprinātājam pieslēgtajiem skaļruņiem, vai tomēr abiem. Ja trokšņi ir arī galvai, sākam ar tās barošanas pārbaudi, barošanas filtru. Nākamais solis lineārā vada atvienošana. Ja troksnis nepazūd arī situācijā, kad vads no pastiprinātāja atvienots (pastiprinātāja ligzdas galā) vaina ir pastiprinātājā. Ja traucējumi pazūd, iemesls veidojas sazemējuma kontūri. Par to, kā cīnīties ar šo problēmu apraksts sekos.
I. Barošanas sistēmā veidojas parazītiskie kontūri, dēļ nepareizu mīnusa vadu pievienošanas auto masai un nepareizas plusa vadu konfigurācijas.
R. Loģiskais risinājums - sakārtot šos pievienojumus. Tā panākšanai: visi mīnusa vadi auto masai jāpievieno vienā vietā, pie tam vēlams šo savienojuma punktu izvēlēties maksimāli tuvu lielākajam patērētājam. Tas pats attiecas uz plusa savienojumu. Vienā punktā un maksimāli tuvu jaudīgākajam patērētājam.
Izmantot nesimetrija uz simetrija lineāros vadus. Skat. Zīmējumu.
Kā redzams, izmantojam vadu ar 2 dzīsliņām un ekrānu, kas tās aptver. Signāla avota pusē (galvas aparāts, skaņas procesora vai krosovera izeja) viena dzīsliņa un ekrāns ir savienoti, turpretī signāla ieejas pusē (pastiprinātājs, skaņas procesora analogā ieeja) ekrāns NETIEK izmantots (tas ir noizolēts), bet signālam tiek izmantotas abas dzīsliņas. Šādus vadus izmanto visi lietpratēji, un, ja instalators vai veikals tādus nepiedāvā izdari secinājumus.
I. Bojāta tā saucamā ģeneratora tablete (sprieguma stabilizators ar filtru), vai arī oglītes nodilušas un tās pastiprināti dzirksteļo.
R. Šo var pārbaudīt vienu no pēdējiem, ja nekas cits nav līdzējis. Pirmais - pašu oglīšu nomaiņa, ja tās tiešām ir nodilušas. Pēc tam varam mēģināt mainīt to pašu tableti, bet tad būs arī citi sarežģījumi.
I. Nolietojušies sveču vadi (to izolācijas spējas), kuri rada tā saucamo koronu
R. Ja neesat tos mainījuši vairākus gadus, tas jau vien būs iesmels pievērst tiem uzmanību, it sevišķi, pērkot lietotu auto. Bet tā, pārbaudi var veikt, atverot motora pārsegu tumšajā diennakts laikā, vai kādā citā tumšā vietā. Ja sveču vadu vietā mirgo mazas uguntiņas, tad vadi savu ir nokalpojuši.
Iespējamais vainas meklēšanas process
Pirms vainas meklēšanas jāpārvelk jaudas vadi, kā norādīts iepriekš, un lētie lineārie vadi jānomaina uz zīmējumā norādītajiem. Bez šīm procedūrām nekāds kardināls efekts nav gaidāms. Tikai tad, ja vadi un to slēgums savesti kārtībā, ir vērts pievērsties sarežģītākām lietām.
Ja sistēmā ir pasīvie filtri, varam pamainīt to novietojumu un orientāciju.
Tālāk jau sekos ģeneratora un svečvadu diagnostika.
Ja nekas no iepriekš minētā nelīdz
Kā galējs risinājums (kas pēc būtības ir radikāla traucējumu cēloņa novēršana) traucējumus slāpējoša kondensatora instalēšana paralēli ģeneratoram traucējumu avotam.
Ieteicams izmantot low ESR kondensatoru (nopērkams specializētajos veikalos, piem. ELFA, Farnell), vismaz 100000uF ar darba spriegumu vismaz 25V, pievienojot to ar pēc iespējas īsiem (ne vairāk par 50..70cm) un resniem (ne mazāk kā 16..20mm2) vadiem. Protams, vadi jānodrošina ar dubultu izolāciju, jāaizsargā no mehāniskiem bojājumiem un slapjuma, bet kondensators no pārkaršanas.
Audio veikalos nopērkamie super kondensatori šoreiz īsti nelīdzēs, jo..tie vairāk paredzēti skatam.
Pavisam ekstrēms risinājums būs auto nomaiņa, kas dažreiz nenāk par sliktu.