Tie ir dažādu izmēru, tiem ir dažādas formas, tie ir dažādās krāsās, tiem ir dažāds svars, tiem ir dažāda jauda, bet tie visi bubina. Kas tie ir? Tā varētu skanēt mīkla, un atbilde uz to varētu būt sabvūferi. Ar rakstu par tiem, iesākšu rakstu sēriju par interesantākajiem produktiem auto audio vēsturē.
Sabvūfers, var būt ne tikai apaļš ...
... visticamāk, papētot vēsturi, pirmie iedomājās Stillwaters Design (tas pats Kicker) inženieri, kuri kaut kādu iemeslu dzīti ASV patentu valdē iesniedza pieteikumu uz kvadrātveida formas sabvūfera grozu 1999. gada 30. jūlijā. Tikai gadu vēlāk 2000. gada 5. jūlijā tika iesniegts pieteikums uz kvadrātveida sabvūfera dizainu. Tajā gadā arī pircējiem tika piedāvāts šo sabvūferu iegādāties. Tas, protams, bija revolucionārs gājiens, jo pēc šī kvadrātveida sabvūfera citas firmas steidza iesniegt patentus par saviem daudzstūriem. 2001. gada 2. februārī SAS Bazooka iesniedz pieteikumu par trīsstūra formas sabvūferu. 2001. gada 28. decembrī XTANT iesniedz pieteikumu par sešstūra formas sabvūferu. Nezinu, kad tieši, bet arī Sony pievienojās kantaino formu īpašniekiem, aizņemot piecstūra formu.

Kicker Solo-Baric
Lielāks, vēl lielāks ...
Arī izmēru ziņā sabvūferiem ir ļoti plašs spektrs. Sākas tas ar 13cm vai 5, beidzas (masu produkcija) ar 34. Tas lielākais bija Audiobahn AWT34.

Audiobahn AWT34 iekš auto
Nedaudz no tā atpaliek Clarion SRW8000 ar 32. Vēl, kas tiem kaut cik pietuvojās bija (vairs nav tirdzniecībā, cik var saprast no ražotāja mājas lapas) Magnat Agressor 6000 ar 25.
Tas, ja runājam par diametru. Bet tā, visapjomīgākais varētu būt MTX Jackahmmer. Tas arī ir patreiz vissmagākais ar 168kg svaru, kā arī jaudīgākais ar 12kW maksimāli pieļaujamo jaudu.

MTX Jackhammer
Bet mēs patreiz runājam tikai par tiem, ko var nopirkt katrs mirstīgais. Bija arī daži unikāli eksemplāri tam pašam MTX. Tas unikālais bija 60 diametrā. Tas pat nebija tāds klasisks sabvūfers. MTX to paši bija nosaukuši par linear rotation drive. Ar to bija paredzēts sasniegt pat 188dB spiedienu.

Plakanie
Ja Jums ir svarīgi saglabāt pēc iespējas vairāk brīvo telpu savā auto, tad iepriekš minētie noteikti nav priekš Jums. Tāpēc ir arī tādi, kas aizņem mazāk vietas. Tā kā zemākam basam tomēr vajag lielu difuzora laukumu, tad samazināt var vienīgi paša sabvūfera biezumu. Pirmie, kas par to aizdomājās, bija Phase Linear (tagad Mac Audio) ar savu Aliante sēriju.

To turpināja Alto Mobile ar Falstaff sēriju. Praktiski tā bija Aliante evolūcija, jo uz Alto Mobile pārgāja strādāt Phase-Linear inženieris, kurš izstrādāja Aliante sabvūferu.
Šie sabvūferi ir salīdzinoši dārgi. Revolūciju šajā jomā ieviesa Earthquake ar modeli SWS. Pirmkārt viņi neizmantoja presēta tērauda grozu, nevis lieto, otrkārt difuzoru uztaisīja arī no īpašas formas presēta materiāla, pretēji īpašam šūnu materiālam, ko pielieto divi iepriekš minētie ražotāji.
Sabvūferi ar samazinātu instalācijas dziļumu nesen parādījās arī Pioneer, Sony un citiem ražotājiem.
Lejam ūdeni
Ne jau sarunas ziņā, tās uzturēšanai. Ūdens un citi šķidrumi plaši tiek lietoti dzesēšanai. Arī sabvūferu spoles karst, un Bazooka inženieri izdomāja, kāpēc arī to nedzsēt ar ūdeni, un ieviesa šādu sistēmu savu sabvūferu dzesēšanai (arī pastiprinātājiem). Sistēma saucas C.H.I.L. (The Custom Heatsink Integrated Liquid). Sistēma ir unikāla (droši vien dēļ patenta).
Es nepretendēju uz absolūtu patiesību. Tāpēc, ja Jums ir cits info, lūdzu komentāros.