Uz doto brīdi tiek uzskatīts, ka vēl nav dzimis tāds CD atskaņotājs , kurš izsauktu vētrainas jūtas un milzīgu sajūsmu, izņemot pārdevējus kas tos piedāvā. Pasaules lielie ražotāji paziņo par digitālo revolūcija, tādēļ, ka CD sevi ir izsmēlis, tā sākotnējo konstruktīvo principu dēļ, tā vietā bīdot tirgū jaunus ciparu formātus, saucot ierindas pircēju iztukšot maciņus. Pirmās revolūcijas laikā tieši tāda situācija bija ar vinila platēm, daļēji tas izdevās tāpēc, ka to laiku plaša patēriņa vinila atskaņotājiem tiešām bija visai pieticīga kvalitāte ( viņus tāpat pirka labi), daļēji dēļ ticības progresam, kas piespieda tirgu burtiski norīt milzīgu daudzumu CD atskaņotājus, neatstājot laiku pārdomām un salīdzināšanai.
Pēc tam jau bija par vēlu, mēs jau bijām piespiesti pieņemt jaunos spēles noteikumus un tērēt naudu, kas noveda ciparu industriju faktiski pie monopola. Tajā brīdī arī faktiski pārtraucās nežēlīgā skriešanās un vinila piekritēji aizgāja partizānos , kur lēnām un nesteidzīgi tika veikta analīze, uzlabotas konstrukcijas, notika domu apmaiņas, kas ļāva vecajam formātam pacelties līdz tādam kvalitātes augstumam, kas tā jaunajam konkurentam pat sapņos nerādās.
Viss šis ievads ir kā fabula tam, ka nevajadzētu meklēt glābiņu jaunos formātos, vai ar skaļu vārdu izreklamētos firmu uzlabojumos un trikos, bet gan pievērst nopietnu uzmanību tam , kāpēc tad ir tādas problēmas ar it kā ( pēc parametriem) nevainojamiem CD atskaņotājiem, jeb formātam.
Jebkurš CD atskaņotājs ir ciparu iekārta, kura sastāvā obligāti ir jābūt ierosinošajam ģeneratoram, kurš sinhronizē visus mezglus. ( dažos CAPos viņa nav, tā vietā izmanto impulsus no kopējas signālu plūsmas, kas tiek padota no ciparu ieejas, kas savukārt ir piesaistīta ierosmes ģeneratoram)
Lielākajā daļā CD atskaņotāju neatkarīgi no cenas tiek uzstādīti lēti ģeneratori, kas veidoti no standarta loģiskajiem elementiem, kuriem ir liels iekšējais analogais troksnis. Kvarca ģeneratora darbības principā ir funkcija, kas liek uz loģiskā elementa ieeju padot signālu no viņa paša izejas, kuru nofiltrējis kvarcs. Derīgā signāla amplitūda ieejā veidojas ap 100mV, ar ko pietiek stabilai shēmas darbībai. Bet šim signālam piejaucas loģiskā elementa analogais troksnis ap 100 mikrovoltiem, kas izsauc pārejas momenta haotisku nobīdi no 0 uz 1 un otrādi, attiecībā pret gaidāmo vērtību ( 0 vai 1 ). Pie ciparu -analogās pārveidošanas tāds signāls saturēs analogos trokšņus. Tāda ģeneratora signāla/trokšņa attiecība - 1000, t.i. ap 40 db, bet tā kā tā ( ģeneratora ) frekvence ir ievērojami augstāka, kā diskretizācijas frekvence, tad situācija nav tik bēdīga.
Izlaižot dziļus matemātiskus aprēķinus, pievienosim vēl 30 - 40 db. Rezultātā līmenis signāls/troksnis būs tikai 70 - 75 db, kas ļoti tālu atpaliek no uzrādītā CD formātam - 96 db. Pie tam šis ir tikai viens iemesls, kas ietekmē dinamisko diapazonu un neaizmirsīsim , ka šada situācija sastopama 99% CD atskaņotāju.
Tik bēdīga aina novērojam jau tādā gadījumā , kad ģenerators ir izveidots uz atsevišķiem loģiskajiem elementiem (mikroshēmām), nemaz nerunājot par gadījumiem, kad ģenerators iebūvēts sarežģītos signālu procesoros ( piem: CAP), tur situācija ir vēl sliktāka. Tādas integrācijas rezultātā dinamiskais diapazons samazinās vēl par kādu desmitu db, jo pie pieminētajiem trokšņiem pievienojas arī pārējo mezglu trokšņi pa mikroshēmas barošanas šinām. Rezultātā mēs CD atskaņotāja izejā iegūstam labi pazīstamo skaņu - " ciparu skaņu" .
Kas pie tā vainīgs un ko mums tagad darīt..???
Ciparu tehnikā pats lielākais ļaundaris ir vārdā DŽITERS. Jūs jau droši vien būsiet par tādu dzirdējuši - īstais laiks ieskatīties viņam sejā.
Džiters no visa spēka ar kuvaldu sit pa ciparu impulsu, cenšoties viņu nosist no laika skalas. Tas slēpjas visās ciparu iekārtās un pilnībā izdzīt viņu no turienes nevar, bet ierobežot viņa degsmi var, kas arī ir visu izstrādātāju galvenais uzdevums.
Bet jokus pie malas, džiters - tas ir ciparu signāla frontes novirze laikā, no stingri aprēķinātajiem lielumiem ( pēc noteikta laika 0 pārslēdzas uz 1, un otrādi). Jebkurai ciparu iekārtai ir sava laika atskaite, kuru nosaka ar speciāliem impulsiem. Ja atstarpes starp tiem nav vienādas , tad laika skala, pēc kuras orientējas ciparu iekārta, arī kļūst nevienmērīga. Citiem vārdiem, laika kropļojumi, kurus ienesis džiters ciparu signālā, noved pie signāla formas izkropļojuma pēc ciparu analogās pārveidošanas. Jāatzīmē, ka džiters parādās tikai procesos, kas notiek reālā laika režīmā, t.i. ierakstot un atskaņojot mūziku uz/no CD. Tāpēc uzskatāms piemērs ir labi ierakstīts CD un tā pirātiskā kopija. Džiters neietekmē informāciju starpposmos - kopējot, glabājot, utt.
Raksturīga šī procesa ietekme ir novērojama tādos gadījumos, kad tiek nomainīti dažādi ciparu kabeļi vai CD transporti.
Pateicoties ievērojamai analogās shemotehnikas attīstībai un ražotāju nevēlēšanās cīnīties ar džiteru, situācija novedusi pie tā , ka nomainot ciparu kabeli CDtransports - konvertors, atšķirība (skaņas) ir lielāka, nekā nomainot kabeli starp skaņas avotu (CD atskaņotāju) un pastiprinātāju. Pat CAPa kvalitāte mazāk ietekmē kā CD transports. ( daži ražotāji piedāvā CD atskaņotājus sadalītus 2os , atsevišķos blokos, par lielu naudu protams).
Džiteram ir kumulatīvs raksturs, t.i. rodoties vienā vienuviet (ciparu trakta sākumā), tas zināmā mērā pastiprinās ejot cauri pārējiem mezgliem, vai tā būtu mikroshēma, kondensators, kaut vai savienojuma vadiņš. Iemeslu džitera pieaugumam ir ļoti daudz.
Katrs ciparu trakta elements pievieno džiteram savdabīgu nokrāsu, kas palielina summāro lielumu. Kā daudzumdaudz atsevišķu strautiņu satek vienā lielā upē, pastiprinot tās spēku, tā arī visi elementi piebaro džiteru, dodot tam postošu spēku.
Apstādināt šo procesu pilnībā nav iespējams, var tikai mazināt tā postošo ietekmi.
Cīnīties var ar divām metodēm: profilaktiskām un ķirurģiskām. Pie pirmajām var pieskaitīt atsevišķus barošanas mezglus shēmām, zemējumu topoloģiju un signālu vadus. Pie otrajām - speciālu shēmu ieviešanu.
Cerams, ka šis skaidrojums ļaus labāk saprast to, kas tad īsti ir CD formāts un viņa problēmas un akli neticēt visiem ražotāju uzrādītajiem parametriem, skaistiem displejiem un reklāmām. Un atcerēties ka šī nav vienīgā šī formāta problēma.
ramonz