Piedāvājam dažus viedokļus, no skatītāju, tiesnešu un dalībnieku skatupunktiem. Papildināts 22.05.2004
Bildes no sacensībām un autošova.
Sacensību rezultāti.
Chrysler (dalībnieks)
Jā, tā nu iznāk, ka
pēc šī pasākuma, kas notika 2004. gada maijā, izstādes Autoexotica laikā, it
kā pēc EMMAs noteikumiem man ir radušās pārdomas par dzīvi un citām štellēm.
Protams, kāds teiks ko es te ņemos, vienmēr esmu ar kaut ko neapmierināts,
tas taču ir tikai tuss u.t.t. Kā saka, tuss ir tuss, bet nedomāju, ka uz šo
pasākumu bija ieradušies tikai tīrie tusētāji. Domāju, ka lielais vairākums
bija ieradušies tīkodami pēc kāda kausa. Tikai liekulis teiks, ka viņu interesē
pavisam kas cits patusēt ar idejas kolēģiem, apskatīt citu veikumu un
parādīt savējo. Tam taču nevajag sacensības, un to var noorganizēt tiešām kā
tusu ar alu, desiņām un citām jaukām lietām. Lai arī mums ar tiem sponsoriem ir
tā kā ir, neko vērtīgu vinnēt nevar, iegūtais kauss jau ir daudz.
Nenoliegšu - man
šīs auto audio lietas aizrauj, tā teikt, tas ir mans viens no hobijiem. Šādu
domu vadīts esmu izgājis arī EMMA tiesnešu kursus, ko rīkoja SIA InCar. Nu
ja, atkal radīsies kāds, kas teiks, ka atkal netaisnība, ka nevar cīnīties vienā
klasē ar tiesneša automašīnu. Tā nu gan nav noteikumi ir vieni visiem. Šoreiz
man rūp vairāk vispārējā cilvēku attieksme pret šo pasākumu, nevis kausa
iegūšana/neiegūšana. Tāpēc, gribēdams redzēt visu no malas, kā arī to, ka
tiesāt un piedalīties vienlaicīgi ir grūti, nolēmu tikai piedalīties.
Tātad, kāda bija
organizācija, norise un kādi tad bija tie rezultāti? Visupirms pozitīvais bija
tas, ka sākās viss ļoti cerīgi ziņojumu dēlis, kur norādīti laiki, kad nāks
tiesneši, u.t.t.. Par cik biju viens no pirmajiem sarakstā, tad atbilstoši arī
pirmais tiku iztiesāts. Instalācijas tiesneši ieradās laicīgi, taču skaņas vīri
nokavējās ~ 20 minūtes. Acīmredzot bija aizkavējusi iepriekšējās automašīnas
tiesāšana. Tātad paredzētais laiks tiesāšanai bija par maz. Cik sapratu no
pārējiem, jo tālāk, jo trakāk. Vakarpusē jau vairs nebija nekāda grafika, un
tiesneši tiesāja vienkārši to, kas vēl nebija tiesāts. Vēl viens moments:
dienas sākumā ir jēga veikt manevrus un nolikt visas vienas klases mašīnas
vienkopus. Tas krietni samazinātu laiku uz tiesājamās mašīnas meklējumiem.
Protams, pa to vidu nežēlīgā salšana, lietus, bet nu laika apstākļi, kā saka,
uz lietu neattiecas.
Tagad par saviem
novērojumiem un savējā auto tiesāšanu. Protams, mums katram savs krekliņš tuvāk
miesai, un liekas, ka mums pašiem skan vislabāk. Taču, paņemot EMMA rulebook,
paliek skaidrs, ka daudzām lietām ir dotas jau gatavas atbildes un tiesnesim ir
tikvien kā jāatrod īstā atbilde. Protams, katras šī atbildes ietvaros var
variēt ar punktiem. Skaņas tiesneši manam auto pietiesāja nu ļoti maz to punktiņu....
Protams, mans auto neskan ideāli, pie tā vēl ir jāstrādā. Taču mani izbrīna kas
cits vai tiešām šo visu laiku, ko esmu strādājis pie sistēmas izveides, esmu
strādājis nepareizajā virzienā, un vai tiešām tas auto TIK SLIKTI skan? Te nu
jāsaka, ka es pat neesmu iepazinies ar vērtējuma protokolu, jo: izpalika EMMA
rulebook solītais 5 min. izskaidrojums, kas un kā, turklāt es tos rezultātus
joprojām varu apstrīdēt un tiem nepiekrist. Kāpēc? Ļoti vienkārši es neesmu
zem skaņas vērtējuma protokola parakstījies. Tiesneši izkāpa un pāris vārdos
(tiešām tikai pāris) Nepaskaidroja, kas un kā. Protams, esmu tiesnesis un man
ir jāzina sava auto skaņas iekārtas trūkumi, taču ja jau EMMAs noteikumi, tad
EMMAs noteikumi. Patiesībā tiesnešu atzinums mani vienkārši šokēja, un varbūt
tāpēc es pat neiedomājos pats parakstīties uz tā sasodītā protokola.
Jāatzīstas, ka tik negatīvs paskaidrojums (precīzāk sakot nepaskaidrojums) man
nebija dots nevienās sacensībās, pat tad, kad startēju ar pašbūvēto
pastiprinātāju pirmajā reizē.
No sākuma domāju,
ka esmu ar kaut ko iebraucis galīgi auzās, taču manas negatīvās emocijas
nostiprināja Haris (kas startēja ar VAZ-2109) uzreiz divās klasēs, un viņa
vērtējums tikai skaņas sadaļā šinīs klasēs atšķīrās par 50 (!!!!) punktiem. Var
jau būt subjektīvs vērtējums un tā tālāk, taču nu ne jau izpaužoties atšķirībā
par 50 punktiem! Cik es sapratu, tad vienā otrā pozīcijā viņam bija pilnīgi
pretēji vērtējumi...Pieļauju, ka vairāk punktu bija devuši tiesneši iesācēji
(tādi kā es, kas tikko ir saņēmuši sertifikātu) un mazāk punktu - rūdīti
tiesneši (arī, kas tikko saņēmuši sertifikātus, bet darbojas šinī jomā jau
sen).
Tātad, ko es
gribēju ar to visu pateikt? Tikai vienu lai kļūtu par īstu tiesnesi noteikumi
vienkārši ir jāzina, un pats galvenais jāvērtē adekvāti, ja skan atbilstoši
EMMAs rūlbukam un punkts. Atļaušos nepiekrist idejai, ka jāvērtē pēc principa
ja Tev patīk liec daudz punktus, nepatīk liec maz.... Šinī gadījumā es
nezinu, vai daudziem patiks kā skan apkausotās mašīnas skaņa tur ir sausa
un bezkrāsaina.... Bet pareiza.
Vēl viens
novērojums: pie RTA mērīšanas es manīju, kā vairākām mašīnām viens un tas pats
cilvēks ieregulēja RTA līkni, lai saņemtu pēc iespējas vairāk punktu. EMMAs
grāmatā gan ir noteikts skaidri amatieru klasē mašīnu ir jāprezentē un visas
pārējās aktivitātes jādara vienam un tam pašam cilvēkam. Tas ir tāpat kā citās
sporta sacensībās nekādas tiešas palīdzības no skatītāju, vai nedod dies, no
treneru puses! Nedz tā cilvēka vārdu, nedz automobiļus, kuriem viņš šādā veidā
palīdzēja, nesaukšu lai tas paliek uz viņu pašu sirdsapziņas.
Ko tālāk? Nezinu,
šī gada sacensības man ir stipri iedragājušas vēlmi startēt arī turpmāk. Dēļ
kam? Kādam ir jābūt tam dzinulim? Tusiņš? Nu bet to var noorganizēt arī bez
sacensībām, turklāt brīvā dabā, siltā laikā, ar alu un desiņām. Apskatīties
citu veikumu un parunāties ar viņiem? Internetā ir pietiekoši daudz vietu (kaut
vai Mobileaudio), kur izpļāpāties, sabīdīt tikšanās un tusiņus.
Dzinulim te jābūt
vienam: uzvara. Es domāju, ka katrs, kas brauc uz Auto audio sacensībām brauc
tieši ar šādām domām. Tā nu viņš ir.
Waldis (mobileaudio.lv)
Šī sezona sākās ar aprīļa KICK-OFF, kas bija arī pirmās 'ugunskristības' jaunajiem EMMA Latvija tiesnešiem. Tad arī tika gūtas vairākas mācības, kā NEVAJAG organizēt sacensības un kas būtu jādara, lai uzlabotu šādu pasākumu kvalitāti. Bet pilnīgi pareizi, tāpēc jau tas bija KICK-OFF, pirmie kucēni jāslīcina.
Diemžēl maija sacensībās es pats nepiedalījos nedz kā dalībnieks ne tiesnesis, bet varbūt, ka tā ir pat labāk - mēģināšu spriest ar vēsu galvu. Sestdien laiks bija vienkārši riebīgs, līdz ar to lielākajai daļai potenciālo skatītāju šis pasākums gāja secen. Dalībnieki nelielos pulciņos 'tusēja' savās mašīnās, sildījās ar dažāda stipruma dzērieniem (sevišķi iepriecināja mūsu Lietuvas kaimiņu aktivitātes, priekā! :)), kamēr cilvēki 'no malas' neizpratnē brīnījās, kas te vispār notiek. Arī fotogrāfiem nenācās viegli - daudzu mašīnu logi bija tā aizsvīduši, ka bildēt vienkārši nebija ko. Tā ka no tusiņa viedokļa bija ok, pat neskatoties uz lietu.
Ļoti iepriecināja tas, ka bija saraksts ar dalībniekiem un laikiem, cikos sāksies mašīnas tiesāšana. Tiesneši šoreiz zināja kādas mašīnas tiem ir jātiesā (nevis jāskraida pa visām mašīnām, jāmeklē to īpašnieki un jāprasa kurā klasē tie piedalās), kā arī dalībnieki zināja kad tieši viņus 'tiesās'.
Kad pulkstenis jau bija pāri pieciem vakarā, cilvēku vidū jau bija jūtams satraukums, jo ap šo laiku bija jau jābeidzas tiesāšanai un drīz bija jāsākas apbalvošanai, bet nezināmu iemeslu dēļ viss atkal ievilkās. Tā kā nebija nekādas informācijas no organizatoriem kas pašlaik notiek un cik ilgi vēl nekas nenotiks (atvainojos organizatoriem, ja šāda informācija bija, bet tad tā noteikti nenonāca līdz visiem!), tas deva vielu dažādām baumām un liekam runām dalībnieku vidū. Ap pulksten astoņiem vakarā, kad jau visapkārt klīda baumas par, iespējams, nozaudētiem protokoliem, dažādiem protestiem, sliktajiem un nekompetentajiem tiesnešiem, u.c., beidzot sākās apbalvošanas ceremonija. Te brīnumu nebija, priecēja tas, ka katrai vietai deva diplomus un katrā klasē bija vairāk par pieciem dalībniekiem (es par rookijiem un amatieriem). Profi... nu to mums jau tā maz, labi ja trīs mašīnas klasē. Varbūt kādam no amatieriem nākamajās sacensībās ir vēlme iegūt kādu kausu un piedalīties Pro klasē? Atkal iepriecināja jau krietni iesilušie lietuviešu atbalstītāji - viņiem bija par ko priecāties, gandrīz katrs Lietuvas pārstāvis ieguva kādu godalgotu vietu.
Rezumē nebija tik labi kā gribētos, bet cerams, ka tiks izdarīti secinājumi arī no šīm sacensībām un turpmāk būs tikai labāk!
Haralds (dalībnieks)
Šī gada 15. maijā notika pirmais nopietnais pasākums auto audio jomā notika pirmās sacensības šinī gadā, kur ar spēkiem varēja mēroties auto audio skanējuma kvalitātē. Neesmu izņēmums un pēc 8 mēnešu aktīviem darbiem pie sava autiņa audio sistēmas arī piedalījos šajā pasākumā. Intereses dzīts piedalījos divās disciplīnās uzreiz, jo viena tiesnešu pāra subjektīvais vērtējums pilnībā neparāda visu to, ko mana sistēma spēj. Piedalījos Amatieri 3000 un Amatieri SQ disciplīnās. Šāda izvēle krita tāpēc, ka A3000 disciplīnā tiks novērtēta skaņas un instalācijas kvalitāte, bet ASQ tiks novērtēta tikai skaņas kvalitāte. Šos rezultātus pēc tam varēs salīdzināt un tikt skaidrībā, kur ir vājās vietas un kas šajā sistēmā ir labs.
Pienāca 13. maija vakars pārtaisīju priekšējos podiumus pīkstuļiem. Patiesībā sāku visu no jauna un tajā pašā vakarā visu pabeidzu. 14. maija vakarā veicu pēdējos darbus ieliku jaunos podiumus, pabeidzu likt sliekšņu uzlikas, kā arī nomazgāju autiņu un iztīrīju salonu. 15. maija rīts sākās ar ļoti lieli pārsteigumu līst lietus. Tas nozīmē, ka skatītāju nebūs, dalībnieku un tiesnešu garastāvoklis būs tuvu 0, slapjš, auksts. Nākamais pārsteigums man bija pa dalības maksu parastajiem 10Ls pa disciplīnu, bet tiem, kuriem Kicker vai DLS 50% atlaide. Ne jau man žēl tos 5Ls, jo šeit investēts ir pārāk daudz, lai sūkstītos par zaļo papīrīti. To var klasificēt arī tā konkurss par labāko skanējumu mašīnā. Ieejas maksa 5Ls. Piedalīties var arī tie, kuriem nav DLS vai Kicker, bet tiem jāmaksā 10Ls. Vairāk neko nespriedīšu pa šo tēmu. Komentāri gan jau parādīsies!
Pasākums noorganizēts bija diezgan labi. Viss notika raiti, kaut arī bija nelieli pārpratumi un neapmierinātība par to, ka viss ir ieildzis. Bet picās minūtēs jau nevar novērtēt skanējumu! Trūkumi, protams, ka bija. Vismaz ar flomāsteru varēja uzskricelēt uz priekšējā stikla kurš kurā grupā piedalās. Paredzamais klausīšanās laiks vienā autiņā ir jāpaildzina līdz stundai, kā arī jāparedz tiesnešiem pusdienlaiks. Pārējais tā kā būtu OK.
Nākamais pārsteigums man radās apskatot un salīdzinot protokolus. Vienu un to pašu mašīnu viens tiesnešu pāris novērtē ar 128 punktiem (ASQ), bet otrs tiesnešu pāris ar 177 punktiem (A3000). Praktiski atšķirība 50 punkti jeb gandrīz 1/3. Tad jājautā vai manas audio sistēmas skanējums varēja tik stipri mainīties pa pāris stundām? Es personīgi domāju, ka nē. Par šo dzirdēju vienu atrunu tiesneši vērtē vidējo starp klases mašīnām. Kaut kā nemanīju, ka kāds no tiesnešiem iekāptu manā mašīnā un pirms tiesāšanas paklausītus kaut nedaudz, kā skan. Laikam atruna ir nevietā.
Kopsavilkums: ASQ es ieguvu godpilno 8. vietu (no 9), bet pēc punktiem man pienācās 7, jo līkne tika novērtēta ar 21 punktu, bet protokolā iegāja kaut kādi mistiskie 8,5. A3000 ieguvu 6. vietu (no 7).
Ar sacensībām esmu apmierināts, jo kārtējo reizi pierādījās fakts, ka pirktā instalācija (pa defaultu) skan daudz reiz labāk nekā paša liktā, kaut arī pasliktajā ir pieliktas vairāk pūles nekā pirktajā. Kaut vai fakts centies uztaisīt podiumu, veido formu, centies iegūt kaut kādas lēzenas pārejas u.t.t., bet pieskrūvētais pīkstulītis bez apdares izskatās labāk, kaut arī izlec pilnībā no salona kopējā dizaina.
Toties 16. maijs bija kausu un uzvaru svētki. SPL un ESPL sacensības ir šovs, kur ļoti daudzi nevēlas piedalīties tikai tāpēc, ka baidās no publiskās izgāšanās. Šeit es piedalījos tikai tāpēc, ka nebija kas piedalās. Divas 2. un divas 3. vietas skan jau cēli, bet nejūtu gandarījumu pa sasniegto. Biju tur un savācu, kā galvenais tiesnesis teica - grabuļus. Patika tas, ka es ar 12 apsteidzu 15. Šeit viss bija noorganizēts uz goda. Raiti un organizēti. Tu brauc uz mērīšanos aiz tā pilnīga skaidrība.
Par to, vai nākotnē vēl piedalīšos sacensībās, jautājums paliek atklāts. Droši vien, ka JĀ, jo man nav bail sacensties ar citiem, kā arī šis ir mans hobijs. Šajā pasākumā netiek tērēti ne līdzekļi, ne laiks, ne pūliņi. Kas zina varbūt pienāks brīdis, kad VAZ2109 tiks apgādāts ar DSP, pilnīgi pārtaisītu salona dizainu u.t.t.u.t.j. bet pagaidām viss.
Saudzējiet ausis, jo bez tām, mēs nekur!
Juriz (mobileaudio.lv, tiesnesis)
No 14.-16. maijam notikās pirmās oficiālās EMMA Latvija rīkotās auto audio sacensības. Par šim sacensībām ir dažādi viedokļi. Pārsvarā pat, laikam, negatīvi. Pašam sanāca tajās pabūt tikai 14. maijā, kad tiesāju profesionāļu skaņas (sound only) klasi. Līdz ar to varu spriest tikai par šo dienu un no tiesneša viedokļa.
Par labo. Jāsaka, ka organizācija šoreiz bija ļoti laba. Vismaz mēs ar Williju pie katra tiesājamā auto bijām plānotajā laikā, līdz ar to tiesāšanu arī veicām atvēlētajā laikā. Arī dalībnieki bija pie saviem auto paredzētajā laikā. Kā jau minēju, kā bija citās klasēs un nākamajā dienā, spriest nevaru, jo klāt nebiju.
Tiesāt sanāca trīs audio sistēmas. Diemžēl pašam sanāca sēdēt tikai pasažiera sēdeklī, tā ka arī par to skanējumu nevaru precīzi spriest. Lai gan tā vispārīgi, neteikšu, ka kāda no sistēmām būtu skanējusi ievērojami labāk, kā labāka sistēma ko dzirdēju aprīļa pasākumā, tiesājot "rūkijus" un amatierus. No skaņas tiesneša redzespunkta pašas instalācijas gan bija veiktas kvalitatīvāk. Lai gan arī šeit neiztika bez brīnumiem. Vismaz kaut ko tādu es nebiju gaidījis profesionāļu klasē, un citās nemaz nebiju dzirdējis. Vienā auto bija sataisīti brīnumi ar skatuvi. Tā kā auto nebija procesora, tad cilvēks bija "spēlējies" ar skaļruņu fāzējumu trīskomponentu sistēmā. Rezultātā bija sanākusi ļoti īpatnēja skatuve, kur viens no malējiem tēliem faktiski bija visas skatuves platumā. Vārdiem pat grūti aprakstīt, arī punktu bija grūti ielikt, jo grūti bija noteikt lokalizāciju. Par fokusu jau viss bija skaidrs, tā vienkārši nebija. Tas mani izbrīnīja, un apbēdināja, jo pats dalībnieks ir arī tiesnesis, un vēl pie tam ar pieredzi. Tas varētu būt negatīvais moments šajās sacensībās.
Vēl esmu dzirdējis izteikumus, ka tiesneši neko nejēdz utml. (tieši pat no dažiem pieredzējušajiem tiesnešiem kuri netiesāja). Loģiski, ka nevaram gaidīt izcilo kompetenci no visiem, jo pārsvarā tiesāja jaunie tiesneši, kā arī tā saucamie profi izrādās nemaz nav tādi profi. Kāpēc negribēja tiesāt tā saucamie pieredzējušie (ne jau visi), tam es iemeslus nezinu. Katrā gadījuma, ceturtdien, tienešu sapulcē, kad Ansis aicināja pieteikties tienešus, rokas praktiski cēla tikai jaunie.
Nobeigumā teikšu tā. Dalībniekus lūgšu būt iecietīgākiem, un ļaut jaunajiem un entuziasma pilnajiem tiesnešiem pamācīties un gūt pieredzi, un gan jau nākamgad pasākums būs labāks par šo. Kā arī gribētu aicināt pieredzējušos tiesnešus būt aktīvākiem. Vēl varu piebilst, ka pēc manām domām, pasākums tomēr bija izdevies.
Piedāvājam arī Jums izteikt savu viedokli!!!