Par šo aparātu (9835) jau rakstījām. Daudzi ir sapriecājušies
par tajos iebūvētajām plašajām regulēšanas iespējām, it sevišķi laika kavējumiem
uz visiem 6 kanāliem (lineārajām izejām, vai visām 4 iebūvētā pastiprinātāja
izejām), kā arī iebūvētajiem aktīvajiem filtriem uz šiem kanāliem. Ar laika
kavējumiem viss ir skaidrs, tur nekādas viltības nevar būt. Bet ar filtriem jau
ir savādāk.
Sākumā visi sapriecājas, ka nu tik dalīs joslas trīskomponentu
akustikai utml. Bet viss nemaz nav tik rožaini. Tāpēc mēģināšu apstāstīt, ko tad
īsti, ar šajos aparātos iebūvētajiem filtriem, var izdarīt.
Šajos aparātos ir divi filtru režīmi - 2way (2joslu) un 3way (3joslu).
Sāksim ar 2joslu režīmu. Skatāmies tabulu no lietotāja
instrukcijas.
Dalījuma frekvence
(solis 1/3oct)
Stāvums
HPF
LPF
HPF
LPF
Zemo frekvenču skaļrunis
-----
20Hz-200Hz
-----
FLAT, 6, 12, 18, 24 dB/oct
Aizmugurējie augstfrekvenču skaļruņi
20Hz-200Hz
-----
FLAT, 6, 12, 18, 24 dB/oct
-----
Priekšējie augstfrekvenču skaļruņi
20Hz-200Hz
-----
FLAT, 6, 12, 18, 24 dB/oct
-----
Sākam lasīt tabulu no augšas un tur jau uzreiz izlasām,
ka dalījuma frekvence regulējas diskrēti, ar 1/3oct soli. Līdz ar to
nevarēsim ieregulēt dalījuma frekvenci, kādi vien vēlamies atvēlētajā
diapazonā, bet būs jāizvēlas no frekvenču rindas, kāda visvairāk der.
Šim režīmam galvenais pielietojums ir sistēmā, kur no "galvas" darbojas
priekšējā un aizmugurējā akustika, kas strādā vai nu pilnā joslā, vai arī
tai ir nogrieztas zemākās frekvences joslā no 20-200Hz. Tas nozīmē, ka nebūs
vairs jāmoka priekšējie 10cm (kas ir plāsi izplatīts standarts priekšā jau
no rūpnīcas) skaļruņi ar basiem, jo šādi skaļruņi parasti normāli sāk skanēt
no 150-200Hz. Ja uzliktu stāvumu 24dB/oct, tad arī no 100Hz. Arī tik
iemīļotajām 6x9 collu elipsēm aizmugurē varēsim noņemt pašus zemākos basus,
jo arī tās nemaz tik ļoti tos nemīl. Lai gan parasti šie skaļruņi tiek
nežēlīgi mocīti ar visādiem "bass boostiem" un "loudiem". Sabvūferu šajā
režīmā var pieslēgt tikai caur lineāro izeju. Līdz ar to būs nepieciešams
vai nu aktīvais sabs, vai atsevišķs zemo frekvenču skaļrunis atbilstošā
akustiskā noformējumā komplektā ar skaļruņa spējām atbilstošu
pastiprinātāju. Ja mēs uz katru kanālu liekam atsevišķu pastiprinātāju, tad
faktiski "galvā" iebūvētie filtri ir lieki, jo pastiprinātājos iebūvētajiem
filtriem bieži vien ir plašāks regulēšanas diapazons. Vienīgi, ka "galvā"
iebūvētajiem filtriem var mainīt nogriešanas stāvumu.
3 joslu režīms
Dalījuma frekvence
(solis 1/3oct)
Stāvums
HPF
LPF
HPF
LPF
Zemo frekvenču skaļrunis
-----
20Hz-200Hz
-----
FLAT, 6, 12, 18, 24 dB/oct
Midbasu skaļrunis
20Hz-200Hz
20Hz-20kHz
FLAT, 6, 12, 18, 24 dB/oct
FLAT, 6, 12, 18, 24 dB/oct
Augsto frekvenču skaļruņi
1kHz-20kHz
-----
FLAT, 6, 12, 18, 24 dB/oct
-----
Šis režīms atklāj šī aparāta galveno pielietojuma jomu -
2komponentu priekšējā akustika un sabvūfers. Sabvūferam, tāpat kā
iepriekšējā režīmā vajadzēs savu atsevišķu pastiprinātāju, bet frontālo
akustiku jau var darbināt no iebūvēta pastiprinātāja, pie tam, pīkstuļus no
priekšējiem kanāliem, basiniekus no aizmugurējiem. Lai gan arī šoreiz ne bez
mīnusiem. Iepriekš jau minējām, ka dalījuma frekvenci var mainīt diskrēti ar
1/3oct soli. Šis faktors atkal neļaus izvēlēties labāko no dalījuma
frekvencēm starp pīkstuli un midbasu. Šajā joslā 1/3oct sanāk jau ļoti rupjš
dalījums, t.i. sekojošas frekvences - 1; 1,2; 1,6; 2; 2,5; 3,2; 4; 5; 6,3kHz. Līdz ar to atkal jāsāk domāt, vai labāk
nav paņemt pastiprinātāju ar plaša regulēšanas diapazona iebūvētajiem
filtriem, jo tos var regulēt plūstoši. Vienīgi nogriešanas stāvums tiem
parasti ir 12dB/oct. Katrā gadījumā līdz atsevišķam pastiprinātājam ar laiku
tik un tā nonāks.
Šajā režīmā ir iespējams vēl viens viltīgs slēgums,
gadījumam, ja sistēmu komplektējat pakāpeniski, kas ir bieža prakse. Un tas
ir, var arī pieslēgt frontālo akustiku un sabvūferu pie "galvā" iebūvētā
pastiprinātāja. Pie priekšējiem kanāliem protams slēdzam frontālo akustiku.
Filtru jāieslēdz FLAT režīmā, t.i. to jāatslēdz. Varbūt var arī uzlikt
1000Hz HPF ar 6dB/oct stāvumu, ja ir kaut kāda kaprīza frontālā akustika.
Pie aizmugurējiem kanāliem, protams slēdzam divspoļu (tikai 2x4omi) sabu. Un
te jau mums filtri ļauj viņu ierobežot joslā no 20Hz līdz pat 20kHz, lai gan
pietiks ar diapazonu no 20Hz līdz kādiem 100Hz.
Ja runājam par 3komponentu akustiku un sabvūferu, tad
jāsaka, ka "galvā" iebūvētie filtri šādam režīmam ir vismazāk piemēroti, tos
var lietot tikai kombinācijā ar kādu citu aktīvo filtru, pasīvajiem filtriem
vai arī pastiprinātājos iebūvētajiem filtriem.
Vismazāk šādai sistēmai der 2joslu režīms, jo tajā ar iebūvētajiem filtriem
var nodalīt tikai sabvūferu no pārējās akustikas. Varētu jau arī 200Hz
dalījumu likt starp difuzora tipa vidējo frekvenču skaļruni un basinieka/sabvūfera
diapazonu, tikai tad midbasa un sabvūfer pastiprinātājs/-i jādarbina no
vienas lineārās izejas, kas neļaus vairs tiem uzlikt laika kavējumus.
3joslu režīmā arī nevar izdarīt neko vairāk. Ja nu vienīgi mēs dalām
basinieku ar vidinieku pie 1000Hz. Mēs pat tad varam darbināt frontālo
akustiku no "galvā" iebūvētā pastprinātāja - basinieki no aizmugurējiem
kanāliem, vidinieki un pīkstuļi caur pasīvo filtru no priekšējiem kanāliem.
Mēs gan tad daudz zaudējam, jo kupoltipa vidinieki, ja ar tiem godīgi
apietas, var sākt strādāt jau pat no 400Hz.
Secinājumi. Šajos aparātos iebūvētie filtri
vislabāk derēs frekvenču sadalīšanai sistēmā, kas sastāvēs no sabvūfera un
2koponentu frontālās akustikas, ar nosacījumu, ka frontālās akustikas
komponentes tiks īpaši piemeklētas izejot no iespējamo dalījuma frekvenču
diskrētuma, t.i. īpaša uzmanība jāpievērš pīkstuļa rezonanses frekvencei.